Hoe Agile op jouw marketing toe te passen

Hoe Agile op jouw marketing toe te passen

Agile werd in het verleden beschouwd als een methodologie die, hoewel krachtig, beperkt was tot het web ontwikkelingsproces. Het doel van Agile is om webontwikkeling effectiever te maken, en om vroeg in het proces gedeeltelijke, bruikbare oplossingen te leveren.

Met het omarmen van Agile begonnen ondernemingen zich ook af te vragen, hoe de basisprincipes van Agile toe te passen op andere aspecten van hun bedrijf. Hiervoor moet niet alleen het web ontwikkelingsproces, maar ook het hele bedrijf als een constant evoluerende en ontwikkelende entiteit worden gezien.

“De opkomst van Agile, als een grootse globale beweging die zich voorbij software uitstrekt, wordt gedreven door de ontdekking dat de enige manier waarop organisaties kunnen omgaan met de turbulente, klant-gedreven marktplaats van vandaag is om Agile te worden.”

Forbes

Waarom SEO voortdurende ontwikkeling vereist

Waarom SEO voortdurende ontwikkeling vereist

SEO (het proces waarbij een website wordt geoptimaliseerd om hoog bij Google en andere zoekmachines te verschijnen) is een van de aspecten van marketing wat zich het duidelijkst voor Agile leent, om twee redenen:

  1. SEO is een aspect van een website, en kan daarom goed in het proces webontwikkeling worden meegenomen.
  2. Google verandert hun algoritme constant (tegenwoordig gebruiken ze RankBrain, een kunstmatige intelligentie programma wat het algoritme constant, meerdere keren per dag, verfijnt), dus dit vereist het regelmatig veranderen van aanpak: SEO kan niet worden beschouwd als een statisch onderdeel van het web ontwikkelingsproces.

Enkele manieren waarop je het Agile raamwerk op SEO kunt toepassen zijn:

  • Identificeer, als onderdeel van een web ontwikkelingsplan, de prioriteitspagina’s die je op de markt wilt brengen. Doe keyword onderzoek, schrijf goede meta-tags en optimaliseer deze pagina’s eerst. Dit zijn je ‘landingspagina’s’. Richt je pas op andere landingspagina’s wanneer de pagina’s met prioriteit volledig geoptimaliseerd en live zijn.
  • Zorg dat er een communicatielijn bestaat tussen jouw ontwikkelingsteam en het SEO-team, en zorg dat het ontwikkelingsteam de fundamenten van SEO begrijpt. Bepaalde ontwikkelingskeuzes kunnen een gigantisch verschil uitmaken voor jouw SEO – Google kan bijvoorbeeld maar een versie van een pagina indexeren met een bepaalde URL, dus elke pagina heeft een eigen URL nodig. Als je een meertalige website hebt – bijvoorbeeld Nederlands en Engels, zoals deze – is het van essentieel belang dat de Nederlandse versie andere URL’s heeft dan de Engelse versie, en niet alleen van cookies afhankelijk is om van taal te veranderen.
  • Blijf op de hoogte van de algoritme-wijzigingen van Google, doe van tijd tot tijd keyword onderzoek en herzie je strategie, om aan de steeds veranderende vereisten van een optimale SEO-strategie te voldoen.

 Personaliseer jouw marketingstrategie wanneer je Agile toepast

Zoals hierboven genoemd passen organisaties Agile tegenwoordig toe op meer dan alleen hun websites: ze kijken ook hoe ze Agile op hun bedrijf in zijn geheel kunnen toepassen. Sommige bedrijven, zoals Spotify en Riot Games, zijn van het begin af aan gebaseerd en ontwikkeld op sterke Agile principes.

Bij offline marketing en branding verander je dingen misschien niet zo snel als bij webontwikkeling. Als je bijvoorbeeld je logo elke 2 maanden verandert, om het meest recente klantonderzoek te weerspiegelen en je klanten tevreden te houden, dan heb je grote kans dat je in plaats daarvan jouw klanten zal verwarren: ze zullen jouw merk niet op dezelfde manier herkennen als wanneer je gewoon hetzelfde logo-ontwerp had gehouden!

Er zijn echter enkele principes van Agile die heel goed binnen offline marketing passen.

Laten we een concreet voorbeeld wat dieper onderzoeken – stel je voor dat je jouw bedrijf op een jaarbeurs tentoonstelt. Je hebt je posters geprint, prachtig ontworpen flyers klaar om uit te delen, stijlvolle papieren tassen met jouw logo erop geprint en getalenteerde verkoopmedewerkers. Ondanks dit alles krijg je toch, wanneer je op de jaarbeurs aankomt, op dag 1 niet de respons waar je op gehoopt had, en je stand is leeg.

Onder een dusdanige tijdsdruk zouden veel teams vastlopen, maar door een aantal Agile principes tegelijk toe te passen en outside the box te denken, kun je van dag 2 nog steeds een succes maken.

Hier zijn 6 van de 12 Agile principes die je op deze situatie kunt toepassen:

  • Verwelkom veranderende vereisten, ook laat in de ontwikkeling.
  • De meest efficiënte en effectieve methode om informatie over te brengen is een face-to-face
  • Bouw projecten om gemotiveerde individuen heen.
  • Eenvoud – het maximaliseren van de hoeveelheid werk dat niet wordt uitgevoerd – is essentieel.
  • De beste architecturen, vereisten en ontwerpen komen voort uit zelf-georganiseerde teams.
  • Het team denkt regelmatig na over hoe het effectiever kan worden, en stelt hun handelwijze aan de hand daarvan vervolgens bij.

Dit is een voorbeeld van een marketingsituatie met een urgente ‘vereiste verandering’. Omarm de uitdaging! Als je hele slechte resultaten behaalt, stop dan met wat je aan het doen bent en vergader als team om oplossingen te bespreken. Wacht niet tot het einde van dag 1.

Eerst moet je vaststellen wat je kan doen om de situatie te redden. Je team kan dit beter besluiten dan welke individu dan ook, vooral als je een perspectief kan krijgen van iemand in de bedrijfsleiding, en ook iemand in de marketing. Sommige oplossingen kunnen zijn:

  • Zorg dat er, tijdens deze bespreking, een aantal leden van het team aan de andere kant van de stand staat. Dit creëert een gevoel van bedrijvigheid dat wellicht beursbezoekers aantrekt.
  • Is je stand te rommelig? Concentreer je op een of twee kernboodschappen, en zorg dat iemand vanaf 10 meter met gemak kan identificeren wat je doet en wat zij daaraan hebben.
  • Herinner je je die tassen met je logo erop? Vraag aan de jaarbeursorganisatoren of ze jouw gepersonaliseerde papieren tassen aan bezoekers willen uitdelen bij binnenkomst. Iedereen heeft op dit soort evenementen een tasje nodig, en het is een fantastische manier om heel veel mensen te hebben rondlopen die jouw merk adverteren. Het zal mensen ook onderbewust tot jouw stand aantrekken.
  • Als de locatie van jouw stand een beetje uit de weg ligt, overweeg dan om een van je teamleden naar andere stands te sturen en je diensten daar direct aan mensen aan te bieden. Ze zullen het druk hebben, dus als je dit wilt doen, bereid een pitch van 30 seconden voor, geeft ze een flyer en vraag een telefoonnummer voor een follow-up.

Door de uitdaging te verwelkomen en als team samen te werken, kun je van dag 2 een succes maken. In de meeste marketingsituaties heb je weken, of zelfs maanden, om je proces te herzien, de resultaten te meten en te verbeteren volgens een Agile methodologie. Het voorbeeld van de jaarbeurs illustreert hoe je je aan een situatie kunt aanpassen, zelfs met een kort tijdsbestek en beperkte mogelijkheden om je omgeving aan te passen.

Conclusie

De Agile principes bieden een manier om een website te ontwikkelen die je sneller én efficiënter betere resultaten biedt. Door dezelfde principes op je SEO en marketingcampagnes toe te passen, maar ook op andere aspecten van je bedrijf, zullen de resultaten van je bedrijf in het geheel verbeteren.